مقالات

چرا الکل 70 درصد برای ضد عفونی بهتر از الکل 99 درصد است؟

الکل

الکل چیست؟

الکل ها ، به اشکال مختلف ، در پزشکی به عنوان ضد عفونی کننده ، ضد عفونی کننده و پادزهر استفاده می شوند.  ممکن است از آنها برای ضدعفونی پوست فرد و دست ارائه دهندگان خدمات بهداشتی استفاده شود.  

ضد عفونی کننده مالیدن الکل یک درمان طبیعی ضد باکتری است. این بدان معنی است که باکتری ها را از بین می برد اما لزوما مانع از رشد آنها نمی شود. مالیدن الکل همچنین می تواند قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرد. با این حال ، مهم است که یک فرد از غلظت الکل مالش کمتر از 50 درصد محلول استفاده کند. در غیر این صورت ، محلول ممکن است به طور موثر باکتری ها را از بین نبرد.

عوارض جانبی الکل های اعمال شده بر روی پوست شامل تحریک پوست است. 

الکل در سال 1363 به عنوان ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار گرفت و شواهدی مبنی بر استفاده از آن در اواخر دهه 1800 در دسترس قرار گرفت.

الکل ایزوپروپیل چیست و چگونه استفاده می شود؟

ایزوپروپیل الکل (2-پروپانول) ، همچنین به عنوان ایزوپروپانول یا IPA شناخته می شود ، رایج ترین و پرکاربردترین ضدعفونی کننده در بیمارستان ها ، اتاق های تمیز کردن و لوازم الکترونیکی یا تولید تجهیزات پزشکی است. محلولهای مختلف ، درجه خلوص ، غلظت ها و انواع الکل در صورت استفاده صحیح از خواص پاک کننده و ضد عفونی کننده مفیدی برخوردار می شوند. یا عواقب خطرناکی در صورت استفاده نادرست داشته باشد. این پست به شما کمک می کند تا کاربردهای کلیدی ، بهترین شیوه ها و ضدعفونی مناسب با الکل ایزوپروپیل را شناسایی کنید. 

 

چرا الکل 70 درصد برای ضد عفونی بهتر از الکل 99 درصد است؟

ایزوپروپیل الکل ، به ویژه در محلولهای بین 60 تا 90 درصد الکل با 10 تا 40 درصد آب تصفیه شده ، به سرعت در برابر باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها عمل میکند. هنگامی که غلظت الکل به زیر پنجاه درصد کاهش می یابد ، مفید بودن برای ضدعفونی به شدت کاهش می یابد. قابل توجه است که غلظت بیشتر الکل خاصیت باکتری کش ، ویروس کش یا قارچ کش مطلوب تری ایجاد نمی کند.

وجود آب یک عامل مهم در نابودی یا جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های بیماریزا با ایزوپروپیل الکل است. آب به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و نقش کلیدی در تغییر رنگ پروتئین های غشای سلولی رویشی ایفا می کند. محلول های 70٪ به طور کامل به دیواره سلولی نفوذ می کند که در کل سلول نفوذ کرده ، تمام پروتئین ها را منعقد می کند و بنابراین میکروارگانیسم ها می میرند. محتوای اضافی آب تبخیر را کند می کند ، بنابراین زمان تماس سطح را افزایش داده و اثر بخشی را افزایش می دهد. غلظت ایزوپروپیل الکل بیش از 91 درصد پروتئین ها را فورا منعقد می کند. در نتیجه ، یک لایه محافظ ایجاد می شود که پروتئین های دیگر را از انعقاد بیشتر محافظت می کند.

محلول های 90 درصد باکتریها را از بین می برد ، اما گاهی اوقات زمان بیشتری برای ضدعفونی کردن نیاز است و باعث می شود که اسپورها بدون کشته شدن در حالت خفته قرار بگیرند. در این تجزیه و تحلیل ، 50٪ محلول ایزوپروپیل الکل ، استافیلوکوکوس اورئوس را در کمتر از 10 ثانیه از بین می برد، با این حال محلول 90 با زمان تماس بیش از دو ساعت بی اثر است. برخی از مواد ضدعفونی کننده اسپورها را که در دسته مواد ضدعفونی کننده شیمیایی طبقه بندی می شوند .

چرا از غلظت بالای ایزوپروپیل الکل (91٪+) استفاده نمی شود؟

 الکل ایزوپروپیل 70 درصد الزامات کلیدی را برای استفاده به عنوان ضد باکتری در  پزشکی ، بلکه برای اهداف عمومی ، حفظ می کند. این محلول ها بو کمتری تولید می کنند ، بنابراین خطرات ناشی از دود یا احتراق سمی را کاهش می دهد. وقتی ایزوپروپیل الکل با هوا ، نور و اکسیژن واکنش نشان می دهد ، پراکسیدهای ناپایداری ایجاد می کند که احتمال انفجار را افزایش می دهد ، به ویژه هنگامی که با آلومینیوم گرم می شود. فرار بودن الکل با زمان ذخیره سازی و غلظت الکل افزایش می یابد ، به ویژه هنگامی که چندین سال پس از باز شدن در معرض نور قرار می گیرد.

الکل طبی 70 درصد کمتر قابل اشتعال است ، اما همچنین مقرون به صرفه ترین قیمت را برای پاک کردن عمومی و ضدعفونی سطوح بزرگ ارائه می دهد. به همین ترتیب ، الکلهای با رطوبت بالا کندتر تبخیر شده و زمان تماس را بدون خشک شدن سریع افزایش می دهند.

آیا ایزوپروپیل الکل در برابر قارچ ها و اسپورهای قارچی موثر است؟

ایزوپروپیل الکل ممکن است به طور متناوب در برابر قارچ موثر باشد اما در برابر اسپور قارچ مثر نیست. درمان کپک و قارچ به طور کلی مشکل رطوبت و رطوبت تلقی می شود. استفاده از پاک کننده سطح ممکن است تأثیر کمی بر حذف قارچ داشته باشد. سفیدکننده و پراکسید هیدروژن بیشتر با درمان شیوع کپک و قارچ مرتبط هستند.

 

فروشگاه اینترنتی لب اند مد حامی سلامت شما عزیزان می باشد.

 

 

منبع:Why Is 70% Isopropyl Alcohol (IPA) a Better Disinfectant than 99% Isopropanol, and What Is IPA Used For? (gotopac.com)

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *