اخبار, کرونا

7 نکته درباره کرونا دلتا

کرونا دلتا

عامل وجود کرونا دلتا چیست؟

در حالی که موارد ابتلا به کووید -19 از ابتدای سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است ، ویروس کرونا هنوز در جهان در حال گردش است و یک نوع جدیدی در حال پیدایش است.

اندرو پکوز ، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ می گوید: همه ویروس ها جهش می یابند و اغلب جهش این جهش انجام می شود.

اما هنگامی که جهش باعث تغییر رفتار ویروس می شود  که ممکن است ویروس نسبت به نسخه های قبلی مسری تر یا کشنده تر شود.

ویروس کرونا در همان اوایل انشار خود جهش های در خود ایجاد کرده بود که هم اکنون نوع جدید کرونا که با نام دلتا شناسایی می شود نوع جدیدی از این ویروس است.

 

1. کرونا دلتا به سرعت در حال گسترش است

چیزی که نوع دلتا را از دیگر گونه های کروناویروس متمایز می کند ، سرعت انتشار آن است. بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، تنها در چند ماه ، نوع دلتا از عدم وجود در ایالات متحده به اکثریت موارد جدید COVID-19 تبدیل شد. در برخی مناطق ، تقریباً سه چهارم عفونت های جدید است.

این روند در سایر کشورها به ویژه هند جایی که کرونا دلتا برای اولین بار در آن شناسایی شد نیز به همین گونه است.

دکتر پکوش می گوید: “به محض ورود نوع دلتا به کشوری ، یک مسیر صعودی واقعی را آغاز می کند و در نهایت به ویروس غالب در حال گردش در آن کشور تبدیل می شود.

بنابراین به ما می گوید که چیزی در این نوع ویروس وجود دارد که باعث انتقال بهتر آن در جمعیت می شود.

 

2. کرونا دلتا ممکن است علائم متفاوتی ایجاد کند

برخی گزارش ها نشان می دهد که کرونا دلتا می تواند علائم متفاوتی نسبت به انواع دیگر ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه در انگلستان که علائم COVID-19 را از طریق یک برنامه پیگیری می کند ، تغییر در علائم کرونا را از زمان شروع اولیه دلتا گزارش کرد.

علائم از جمله سردرد ، آبریزش بینی و گلو درد ، در حال حاضر علائم اصلی کرونا ویروس است ، در حالی که علائم قبلی COVID-19-از دست دادن بویایی ، تنگی نفس ، تب و سرفه مداوم از آن زمان به بعد کاهش یافته است. پزشکان در ایالات متحده به ویژه در مناطقی که بیشترین موارد موارد دلتا را دارند نیز از این روند مشابه یاد کرده اند.

لیزا گرالینسکی ، استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کارولینای شمالی ، می گوید: یکی از توضیحات احتمالی برای تغییر علائم این است که افراد جوانتر کمتر از افراد مسن به بیماری شدید ناشی از عفونت کرونا مبتلا می شوند. همچنین احتمال واکسیناسیون آنها کمتر است. حدود 78 درصد از آمریکایی های 65 سال به بالا کاملاً واکسینه شده اند ، در حالی که تنها حدود 8 درصد از جوانان 18 تا 24 ساله و حدود 20 درصد از افراد 25 تا 39 ساله کاملاً واکسینه شده اند.

3. کرونا دلتا کشنده تر است

وفاء السدر ، استاد گروه اپیدمیولوژی و پزشکی در دانشگاه کلمبیا می گوید شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد نوع دلتا کشنده تر از سایر گونه های کروناویروس است. اما روشل والنسکی ، مدیر CDC ، در جلسه 1 ژوئیه عنوان کرد که دلیل مرگ و میر بالا می تواند در افزایش بستری شدن در برخی از جوامع با نرخ پایین واکسیناسیون COVID-19 باشد.

داده های CDC نشان می دهد که بستری شدن بیماران جدید COVID-19 در ایالات متحده بین هفته 16 ژوئن و هفته 23 ژوئن اندکی افزایش یافته است. به ویژه در مناطقی که نوع دلتا به طور گسترده تری در حال گردش است ، قابل توجه بود.

 

4. واکسن ها در برابر کرونا دلتا اثر گذار هستند

آنتونی فائوچی ، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماریهای واگیر دار ، با اشاره به تعداد انگشت شماری از مطالعات جدید ، در یک جلسه توجیهی اخیر گفت که پس از هر دو دوز ، واکسن mRNA از شرکت فایزر حدود 80 درصد در جلوگیری از عفونت دلتا موثر است. و 88 درصد در پیشگیری از بیماریهای علامت دار و 96 درصد در جلوگیری از بستری شدن ناشی از دلتا موثر است. با این حال ، داده های جدید میزان کمتری از اثربخشی را نشان می دهد. اثر بخشبی در حدود 64 درصد محافظت در برابر ابتلا و 93 درصد محافظت در برابر بیماری های جدی و بستری شدن در بیمارستان هم اکنون دارد.

به گفته پکوش ، واکسیناسیون کلید این حفاظت کامل است. او می گوید: “اگر فقط یکی از دوز های واکسن خود را دریافت کرده اید ، در برابر کرونا دلتا نیز مقاوم شده اید.

در یک مطالعه چاپ شده در انگلستان، یک دوز واکسن های نوع mRNA تنها 33 درصد در پیشگیری از بیماریهای علامتی ناشی از نوع دلتا اثر گذار بوده است.

واکسن آستازینکا، که از فناوری ناقل ویروسی استفاده می کند ،  60 درصد در جلوگیری از ابتلا و 92 درصد در جلوگیری از بستری شدن ناشی از نوع دلتا موثر است.

اگر شما از ایمنی قوی ناشی از هر دو دوز واکسن mRNA برخوردار شده اید ، در موقعیت مناسبی قرار دارید.اما اگر دوز اول را دریات نکرده اید یا دوز اول را دریافت کرده اید و تصمیم گرفته اید دوز دوم را حذف کنید ، در موقعیتی هستید که واکسن ممکن است شما را در فقط در برابر گونه های قدیمی محافظت کند.

 

5. همچنان از ماسک استفاده کنید

طبق دستورالعمل CDC که در اواسط ماه مه صادر شد ، افراد واکسینه شده دیگر نیازی به استفاده از ماسک ندارند. اما کارشناسان می گویند پیشنهاد می کنند هنوز از ماسک استفاده کنیم.

هیچ واکسنی در پیشگیری از عفونت یا بیماری 100 درصد م موثر نیست و با وجود یک ویروس بسیار قابل انتقال در تعدادی از جوامع در سراسر کشور ، کمی احتیاط بیشتر منطقی است. شما با افرادی که ممکن است ناقل ویروس باشند تماس خواهید داشت ، همیشه بهتر است لایه محافظ دیگری مانند ماسک یا سطحی از فاصله اجتماعی داشته باشید. 

در لس آنجلس اخیراً به ساکنان آن توصیه کرد که بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون ، تا زمانی که ما بهتر درک نکنیم که نوع دلتا چگونه و به چه افرادی در حال گسترش است ، از ماسک در محیط های عمومی داخلی استفاده کنند. این منطقه شاهد افزایش موارد جدید COVID-19 بوده است که احتمالاً به دلتا مربوط می شود.

تیموتی بروئر  پزشک و اپیدمیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا ، می گوید شواهد خوبی وجود ندارد که نشان دهد افراد واکسینه شده در خارج از خانه باید ماسک بزنند ، اما “احتمالاً منطقی است که در نظر گرفته شود وقتی در محیط بسته هستید و به ویژه اگر نمی توانید فاصله فیزیکی داشته باشید و در اطراف افراد دیگر هستید ، ماسک بزنید .

کارشناسان می گویند ، به آنچه در منطقه شما اتفاق می افتد توجه کنید. اگر میزان واکسیناسیون در جایی که هستید بالا باشد ، خطر کمتری وجود دارد. الصدر می گوید: “هرچه بیشتر در معرض افرادی باشید که واکسینه نشده اند ، احتمال ابتلا افزایش می یابد.

اگر خطر ابتلا افزایش یابد ، چرا کاری برای کاهش این خطر انجام ندهید؟ پوشیدن ماسک یک راه حل آسان پیشگیری از ابتلا است.

6. کرونا دلتا آخرین نسخه ای نیست که ظاهر می شود

واکسیناسیون نه تنها به جلوگیری از عفونت و بیماری ناشی از نوع دلتا و سایر موارد موجود کمک می کند (در حال حاضر چهار نوع “مورد نگرانی” در ایالات متحده در حال انتشار است) ، بلکه واکسیناسیون همچنین به جلوگیری از ظهور انواع جدید و بالقوه خطرناک کمک می کند.

این امر به این دلیل است که هر بار که ویروس به سمت فرد جدیدی می رود ، احتمال جهش افزایش می یابد. اما اگر ما چرخه انتقال را بشکنیم و تعداد موارد ابتلا را در یک جامعه کاهش دهیم ، این بهترین دفاع در برابر تکامل و توسعه این گونه های جدید است.

انواع نگران کننده کرونا ویروس

 

  • آلفا (B.1.1.7)
  • بتا (B.1.351)
  • گاما (P.1)
  • دلتا (B.1.617.2)

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ، این گونه ها راحت تر از سایر گونه های کروناویروس پخش می شوند.  سهولت انتقال ممکن است منجر به موارد بیشتری از COVID-19 شود که بر منابع مراقبت های بهداشتی فشار بیشتری وارد کرده و منجر به بستری شدن بیشتر و مرگ و میر بیشتر می شود.

7. هوشیار باشید ، نگران نباشید

الصدر می گوید: “در حالی که نوع دلتا در حال افزایش است ،” هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد “-به ویژه اینکه واکسن ها می توانند افراد را در برابر عفونت محافظت کرده و از بیماری های جدی جلوگیری کنند ، و نباید مردم در این مورد کاملاً وحشت زده شوند. 

توصیه متخصصان این است که اگر قبلاً واکسینه نشده اید ، و اگر دومین تزریق خود را انجام نداده اید ، آن را کامل کنید. همچنین ، اگر بیمر هستید ، در خانه بمانید و به یاد داشته باشید که بعد از بیرون رفتن دست های خود را بشویید و سعی کنید فاصله اجتماعی خود را حفظ کنید.

اگر در جمعي هستيد كه احساس ناراحتي مي كنيد ، به ويژه وقتي نمي دانيد افراد واكسينه شده اند يا نه ، محتاطانه است كه از ماسك براي محافظت از خود استفاده كنيد.  انجام این کار در صورت ابتلا و انتقال ناخودآگاه از اطرافیان شما نیز محافظت می کند.

 


فروشگاه اینترنتی لب اند مد حامی سلامت شما عزیزان می باشد.


 

منبع: What to Know About the Delta Coronavirus Variant (aarp.org)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *